Prinsip Pertama
- Kesediaan belajar Matematik – ini bermaksud, dalam kesediaan belajar Matematik, keadaan dalaman seseorang murid mestilah sedia.
- Tahap kematangan seseorang termasuk fizikal, kognitif, sosial dan emosi.
- Perkembangan diri mengikut umur murid tersebut.
- Pedagogi yang diamalkan oleh guru di sekolah.
- Pengetahuan sedia ada murid – lebih cepat menguasai kemahiran.
Prinsip Ke-2
- Pengetahuan konkrit ke abstrak – pelajar didedahkan objek atau benda maujud ketika diajar konsep baru.
- Pengajaran matematik harus dikaitkan dengan situasi kehidupan sebenar murid.
- Hubung-kaitkan kemahiran asas yang telah dikuasai murid dengan kemahiran yang baru dipelajari murid
- Kemahiran asas yang dikukuhkan dapat digunakan semula sebagai kesediaan belajar untuk mempelajari kemahiran baru yang lebih kompleks.
Prinsip Ke-3
- Penggunaan bahan manipulatif :
- Memanipulasi alatan untuk mengira
- Menyenggara alatan mengikut situasi masalah dalam matematik.
- Menggalakkan murid untuk lebih kreatif
- Memudahkan murid menyelesaikan permasalahan dalam matematik
- Merangsang pengetahuan sedia ada murid
Prinsip Ke Empat :
- Bahan multi-media
- Memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran
- Merangsang keinginan murid
- Memberi pendedahan kepada murid tentang ICT
- Meningkatkan daya pemikiran murid
- Mewujudkan suasana pembelajaran yang produktif
- Melahirkan murid yang celik ICT
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment